BMW vrač
Benzin u Hrvatskoj
by
, 16.06.2010 at 11:37 (9238 Views)
Ajmo prvo reći dvije-tri riječi iz teorije o gorivima...
Prva stvar je jasno kvaliteta goriva, najviše vjerojatno igra njegova toplinska ("kalorijska") moć, tj. koliko energije razvije ista količina goriva. Jasno da gorivo s više energije izgaranja daje više snage motoru! Postoji još i faktor čistoće goriva, dakle koliko ima "neželjenih" tvari tipa smola,vode i ostale prljavštine koje kvare sisteme goriva u autu, začepljuju injektore, korodiraju tankove i cijevi itd. Jasno da kvalitetnija goriva boljih proizvođača imaju bolja kalorijska svojstva i manje prljavštine, pa na njihovim gorivima auti idu bolje i dugoročno rade bolje!
Druga stvar koja je obično slabo shvaćena je oktanska vrijednost. To je broj koji pokazuje otpornost prema detonaciji, a bitan je kod motora s visokom kompresijom jer viša kompresija pojačava sklonost detonaciji u motoru. Kako je detonacija na određeni način povezana s fazom pretpaljenja motora, finim uštimavanjem iste može se motor prilagoditi u rasponu od nekoliko oktanskih brojeva. Princip je da goriva s manjim oktanskim brojem izgaraju brže od onih s višim, pa se nižima namješta manje pretpaljenje, a višima veće.
Što je najbitnije kod oktanskih brojeva preporučenih za neki motor? Dvije stvari: prvo, nikad, NIKAD ne treba stavljat gorivo s manje "oktana" od tvorničke preporuke (bez mijenjanja faze paljenja dakle) jer tada motor gubi snagu, pregrijava se i prijeti mu opasnost od loma ili izgaranja klipova kod razvijanja pune snage. Jedan primjer u tom smislu dao je kolega marac_kc. Kako je u pitanju samo 3 oktana niže gorivo, efekti su većinom neugodni, a štetni za motor bili bi samo dugoročno. Veća razlika brzo bi izazvala štetu na motoru. Više oktanske vrijednosti može se ulijevati bez opasnosti za motor, uglavnom nema neke razlike - primjer je dao kolega sino s dva oktana višim gorivom. Iako bezopasno, nije naročito poželjno ulijevati više oktana od tvorničke preporuke, zato što s takvim gorivom također može nešto opasti snaga i porasti potrošnja jer tada faza paljenja nije više optimalna za gorivo koje se koristi. Toliko o tome što ljudi misle da će im više oktana dati više snage! Iako i to je moguće al za to postiči bilo bi potrebno povećati pretpaljenje...
Gore navedeno o oktanima vrijedi za aute s fiksnim mapama paljenja ili klasičnim razvodnikom. Noviji motori koji imaju "knock senzore" tj. senzore detonacije mogu se automatski prilagoditi vrsti goriva. U praksi to izgleda ovako kod sljedećih BMW motora:
M10, M20, M30, M40, M42 - bez katalizatora: min. 98 oktana
M20, M30, M40 - s katalizatorom: min. 91 oktan
M50 - min. 95 oktana
Noviji motori npr. M43, M44, M50TU, M52, M60 i dalje: rade normalno sa svim gorivima u rangu 91-98 oktana zbog automatske regulacije faze pomoću knock senzora. Evo da spomenem kako upute za upotrebu tih motora kažu ovako nekako: "Iako može raditi s bilo kojim gorivom u tom rasponu oktanskih vrijednosti, s višim oktanskim vrijednostima motor razvija više snage, a potrošnja opada". Dakle prema tome, u aute s tim motorima ima smisla natakati gorivo što viših oktanskih vrijednosti, s tim da i dalje vrijedi da nema nekog naročitog smisla ulijevati više od tvornički preporučenih vrijednosti.
Još noviji motori kao N52 svoju punu snagu mogu razviti isključivo na višim oktanskim vrijednostima. Ne sjećam se točnih brojki al mislim da ide ovako nekako: N52B30 ima 250+ KS na 98 oktana, ali pada na 230 KS ako mu se ulije 95 oktana.
Još da kažem nešto o konkretnim gorivima.
INA:
SUPER 95 - kemijski nečisto gorivo koje ne zadovoljava Euro-norme. Ako ga ulivate u auto s katalizatorom, može s vremenom oštetiti katalizator i/ili lambda sondu. Za motore bez katalizatora koji su radili na SUPER 98 nema dovoljno oktana. PREPORUČENA UPOTREBA: vozila bez katalizatora koja su originalno namijenjena radu s NORMAL ili REGULAR 91 oktanskim gorivom.
SUPER PLUS 98 - također ne zadovoljava Euro-norme, ali sadrži i dodatke koji pomažu podmazivanju ventila starijih motora koji su originalno išli na olovni SUPER. Zbog oba ta razloga nisu pogodni za modernije motore, jer osim oštećenja na katalizatoru i lambda sondi, moguće je i začepljenje injektora zbog nečistoća i tih aditiva. PREPORUČENA UPOTREBA: Vozila bez katalizatora koja su originalno namijenjena radu s olovnim SUPER 98 oktanskim gorivom.
EUROSUPER 95: Navodno zadovoljava euro-norme i pogodan je za većinu modernih vozila s katalizatorom. Za vozila bez katalizatora nema praktički nikakvih prednosti, samo je skuplje.
NOVO: EUROSUPER 95 BS ("Bez Sumpora") - Gorivo slično ES 95, ali za razliku od njega zadovoljava normu Euro V uz količinu sumpora do 10 mg/kg, dok stari ES 95 zadovoljava Euro IV normu uz količinu sumpora do 50 mg/kg. Dakle ovo novo gorivo pogodno je za najnovija vozila rađena za Euro V. (Hvala, Lewis!)
Gore navedeni podaci dijelom pišu i u katalogu motornih goriva koji se može naći na njihovim web stranicama (www.ina.hr)
Nekad je postojao i EUROSUPER 98, al toga nisam vidio već godinama. Ispada da INA uopće nema goriva pogodnih za motore visokih performansi?! Ljudi iz drugih krajeva Hrvatske (i opet hvala Lewis!) kažu da ga ima, ali ovdje u okolici Splita nema mu ni traga...
Ostali prodavači kao OMV imaju goriva viših oktanskih vrijednosti koja zadovoljavaju euro-norme, a i ostala goriva su im obično bila na boljem glasu nego kod INE...Ipak, ne bih se sad upuštao u tu vrst rasprave
U principu većina motora, osim najmodernijih ili najviših performansi "ne zna" iskoristiti 100 oktansko gorivo, pa je u principu isto kao uliti 98. Ipak, kako neki tvrde da često goriva imaju manje oktana od deklariranih, ako ulijete "100 oktansko" gorivo, možete biti prilično sigurni da ste dobili sigurnih bar 98-99 oktana![]()